یک وبگاه غربی در گزارشی از نحوه سوء استفاده غیر اخلاقی ارتش آمریکا از نظامیان خود در جریان جنگ افغانستان پرده برداشته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، وبگاه Informed Comment در گزارشی به بهره‌کشی غیراخلاقی ارتش آمریکا از نظامیان زن در جریان جنگ افغانستان اشاره کرده است.

در این گزارش نحوه استفاده ارتش آمریکا از زنان در مأموریت‌های جنگی محرمانه در طول جنگ افغانستان که ۲۰ سال به درازا کشید، مورد بررسی و موشکافی قرار گرفته است.

در این گزارش آمده است که ارتش آمریکا در سال ۲۰۱۱ به طور گسترده به آموزش یگان‌هایی متشکل از زنان، جهت استفاده از آنها در مأموریت‌های جنگی در کنار مردان، اقدام کرده است. این مساله در شرایطی رخ داده که استفاده مستقیم از زنان در مأموریت‌های جنگی در آن زمان ممنوع اعلام شده بود.

بنابراین گزارش، ارتش آمریکا در آموزش‌های خود از زنان خواسته است که با استفاده از ویژگی‌های ذاتی خود به اغوای مردان افغانی در راستای جمع‌آوری داده‌های جاسوسی و سرنوشت‌ساز از آنها همت بگمارند.

براین اساس، با وجود اینکه سال‌ها مساله جنسیت به عنوان عاملی منفی در جذب زنان به یگان‌های جنگی و عملیاتی ارتش آمریکا مطرح بود، اما نگاه ابزاری ارتش آمریکا به زنان در راستای پیشبرد اهداف نظامی‌اش در جنگ افغانستان به طور کلی موجب تغییر این مفهوم شد.

براین اساس، فرماندهان ارتش آمریکا متوجه شده بودند که نظامیان زن می‌توانند در عملیات‌ها به اطلاعات مفیدتر و عمیق‌تر از نظامیان مرد دسترسی پیدا کنند.

براساس این گزارش، نظامیان زن ارتش آمریکا به طور نامرئی و دور از نگاه افکار عمومی نقشی اساسی در جمع‌آوری اطلاعات جاسوسی و همچنین آرام‌سازی قربانیان حملات نیروهای ویژه آمریکا داشته‌اند.

گفتنی است ارتش آمریکا در سال ۲۰۲۱ تصمیم گرفت پس از ۲۰ سال جنگ از افغانستان عقب‌نشینی کند، در دو دهه حضور نظامی آمریکا در افغانستان فجایع انسانی و قتل‌عام‌های متعددی از سوی نظامیان آمریکایی رخ داد که مورد انتقاد مجامع حقوق بشری نیز قرار گرفت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *